Veelgestelde vragen

Internet

Veelgestelde vragen over internet:

Je internetverbinding zal minimaal 500Mbps down- én upload zijn. Neem een kijkje op onze internetpagina en lees meer over wat je kunt verwachten.

Let op, mocht je gebruik maken van je eigen hardware, dit kán je snelheid beperken (door bijvoorbeeld apparatuur die begrensd is en niet geschikt is voor hogere snelheden of alleen 2,4 GHZ WiFi band en geen 5 GHZ ondersteunt).

Een tip: Je kunt ook het WiFi kanaal dat je gebruikt wijzigen door in te loggen op de je router (klik op Wireless en dan op Radio Channel). Zoek in dit geval een rustig WiFi-kanaal.

Nee, je kunt onbeperkt up- en downloaden.

Ja, je internetverbinding is beveiligd. Wel adviseren wij je om altijd een virus-programma te installeren.

Nee, wij richten op ons alleen op particuliere internetgebruikers.

Maak je gebruik van WiFi dan is internetten altijd langzamer dan bekabeld internetten (met een UTP netwerkkabel). Ons advies is dan ook om waar mogelijk je apparaten in huis bekabeld aan te sluiten.

Een WiFi-signaal kan beïnvloed worden door externe bronnen, te denken aan een draadloze deurbel, babyfoon of alarmsysteem waardoor verlies van snelheid of signaalsterkte op kan treden. Lees op onze internet-pagina meer over het gebruik van WiFi of download onze WiFi tips.

Log in op je router, klik op Wireless en Radio Network. Je huidige wachtwoord vind je op de onderzijde van je router. 

Gebruik je een Fritz!box? Zet deze dan eerst eens uit en aan. Vaak is dat al voldoende. Mocht dit niet het geval zijn dan denkt onze technische Klantenservice graag met je mee. 

Ja, dat kan. Elk glasvezelabonnement heeft in de basis internet en kan ook zonder verdere uitbreidingen gebruikt worden.

Kies je ervoor één van onze routers aan te schaffen of in bruikleen te nemen dan ontvang je van ons altijd een router van het merk Fritz!box. Welk type geschikt is hangt af van de diensten die je bestelt en kan per gebied waar wij leveren verschillen.

Ja, dat je kan bij VAIBR. je eigen hardware gebruiken. Wil je je eigen router gebruiken, dan moet deze ingesteld staan op VLAN [X]. Voor meer informatie hoe dit te doen, verwijzen we je naar de handleiding van je router.

Let op, wij bieden geen ondersteuning op de werking hiervan. We zullen je uiteraard wel de benodigde instellingen voor ons netwerk geven. Als je contact opneemt met onze technische Klantenservice dan helpen we je graag verder hiermee.

Bij een abonnement bij VAIBR krijg je geen vast IP-adres, maar een zogeheten dynamisch IP-adres. In praktijk behoud je vaak wel langdurig hetzelfde IP-adres, maar dit kan veranderen zodra er wijzigingen in het netwerk plaatsvinden.

Nog niet, toch zullen ook wij t.z.t. verhuizen naar dit nieuwe type IP-adres. De reden hiervoor? Steeds meer apparaten zijn verbonden met het internet en de beschikbare (IPv4) adressen raken langzaamaan op. Wij zijn er achter de schermen in elk geval mee bezig en zullen je hiervan op de hoogte houden. 

Bekijk onze veelgestelde-vragen-pagina ook voor antwoord op vragen over onder andere televisie, telefonie, e-mail, glasvezel etc.